Hjem » Nå ud til medierne med de otte bud

Nå ud til medierne med de otte bud

press-smallMedierne spiller en stor rolle, når det gælder markedsføring, men det er ofte svært at få hul igennem til de journalister, der kunne tænkes at omtale ens produkter eller ydelser.

Jeg kan ikke garantere, at netop dine tilbud er interessante nok til at blive omtalt. Men er de det, har du en god chance for at komme i mål, hvis du følger “De otte Bud”. De kommer her:

  1. Få fat i én, der kan være ”Djævelens advokat”, inden du går i gang, én der ikke er involveret i dit arbejde. Hvad vil du signalere? Er det overhovedet interessant? Hvem skulle dog købe sådan noget? Er det ikke set 100 gange før? 
  2. Kan din pressemeddelelse stå alene? Er det måske bedre at vente lidt og starte med fx sociale medier? 
  3. Pressemeddelelsen skal være godt skruet sammen – gerne af en professionel – og det gælder både indholdet og formen.
  4. Den skal ikke direkte sælge dine varer, men den skal fortælle en god historie, der involverer dig og din virksomhed.
  5. Pressemeddelelsen bør sendes ud af en professionel pressetjeneste, og det bedste er at gøre dette via én, der har rutine i at bruge disse tjenester. Her kan du ramme rigtigt og undgå at irritere de medier, der skriver om alt andet end dit univers. Databasen med medier og mail-adresser bliver jævnligt opdateret, så man undgår at havne i en blindgyde.
  6. En anden grund til at bruge en pressetjeneste er at du undgår at blive stoppet af spamfiltre, hvilket let kan ske, hvis du bruger dit eget mailprogram. Du risikerer også at din indbakke fyldes med myriader af autosvar a la ”Tak for din henvendelse, vi modtager hver dag 1000 mails, og vi kan ikke love dig…”
  7. Den tredje grund er, at du bagefter jo gerne skulle have en klar fornemmelse af, hvordan det gik. Hos tjenesten kan man tydeligt se hvem pressemeddelelsen er sendt ud til, hvor mange der har åbnet den, og hvor mange der har klikket på et link i den.
  8. Vil du være helt sikker på, om det var anstrengelserne værd, bør du tilkøbe en medieovervågning. Det er den eneste måde, hvorpå du kan tjekke hvilke medier, der har bragt noget på grundlag af din pressemeddelelse. Men det er ikke helt billigt, så derfor nøjes mange med selv at overvåge enkelte medier – og fx at få naboen der holder Politiken til at gemme aviserne til sig…

Er du i tvivl om hvordan du skal gribe det an, så giv mig et ring på 4040 3732.


Vil du modtage nyhedsbreve fra mig om medier, sprog og god kommunikation, så klik her.

Print Friendly, PDF & Email

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *